القائمة الرئيسية

الصفحات

موعد سفر الحجاج 2024: اقلاع اول فوج حجاج القرعة والسياحة في العام الهجري 1445


في مصر، الحج بيكون حلم لكل واحد فينا. بيكون فيه فرحة واحتفال لكل الناس اللي بتفوت القرعة وتبقى جزء من رحلة الحج في العام الهجري 1445.


السنة دي، بيتنظم أول فوج للحجاج في 2024، وكل الناس بيتشوقوا للتجهيز والسفر. الحج مش بس ركن من أركان الإسلام، ده فرصة للتجديد والتغيير والتقرب من الله، وبتكون رحلة مميزة جدا لكل شخص يشوف نفسه محظوظ ويفوت القرعة.

بالنسبة لمواعيد السفر، فهي بتتحدد بناءً على نتائج القرعة وترتيب الحجاج. وفي العادة، السفر بيبدأ في أوقات محددة قبل موسم الحج، عشان يكون في وقت كافي لتجهيز الحجاج وترتيب كل الأمور.

 

موعد سفر اول فوج حجاج القرعة 1445

أعلنت مصر للطيران موعد انطلاق الجسر الجوي لنقل حجاج بيت الله الحرام من مبني الرحلات الموسمية إلى المدينة المنورة وجدة وذلك بدءًا من يوم 10 يونيو 2024 وحتى 23 يونيو 2024.

مواعيد سفر الحجاج القرعة 2024

وتبدأ رحلات العودة إلى أرض الوطن من يوم 1 يوليو 2024 وحتى 13 يوليو 2024.

حددت السلطات السعودية آخر موعد لقبول سفر الركاب حاملي تأشيرات العمرة بالمطارات السعودية وهو ٤ يونيو المقبل علي أن تكون آخر يوم مغادرة من الأراضي السعودية لحاملي تأشيرات العمرة في ١٨ من يونيو ٢٠٢٣.

موعد سفر خدمات الحجاج بعد فتح باب التسجيل لعمالة خدمات الحج 2024 الشروط والاوراق المطلوبة للتقديم للعمل فى خدمات الحجاج من هنا

وبالنسبة للسياحة، فهي جزء مهم من رحلة الحج. بعد أداء المناسك والطقوس الدينية، الحجاج بيكونوا عندهم فرصة لزيارة المعالم الدينية والأماكن السياحية في المملكة العربية السعودية.


في النهاية، رحلة الحج مش بس مجرد سفر، ده تجربة حياة وروحانية تعلمنا منها الكثير وتغير فينا الكثير. وكل واحد فينا اللي بيشوف نفسه جزء من هالرحلة، بيكون محظوظ جدا وبيستاهل كل الفرح والتقدير.